Sommar i Sandhem

Besök Sandhem i sommar!

Söker du efter ett resmål som är billigt, roligt och prisvärt under semestern? Då kan Sandhem vara ett alternativ. Här finns mycket att göra för både unga och äldre, och de flesta aktiviteterna är gratis. Ta ett dopp i Sandhemssjön, vandra på några av våra vackra leder, besök kantarellskogen eller utmana kompisarna på Sandhems friluftsområde där det finns både elljusspår, discgolf och tuffa mountainbikespår.

Mountainbike på Sandhems friluftsområde

Mountainbike

Mountainbikespåren på Sandhems friluftsområde är en riktig utmaning för både nybörjare och erfarna cyklister. Området är kuperat och erbjuder en varierad terräng med branta nedförsbackar och utmanande uppförsbackar. Här kan du njuta av en fartfylld och tuff cykelupplevelse på våra olika slingor, där vissa är mer avancerade medan andra är enklare och mer lämpliga för nybörjare.

För de yngre cyklisterna finns en pumptrack där de kan träna sina färdigheter i en säker och rolig miljö. Dessutom finns det en grillplats med bänkar och tak där man kan fika och ta en paus. Oavsett om du söker en adrenalinfylld cykeltur eller en lugn stund i naturen, har Sandhems friluftsområde något för alla.

Testa fiskelyckan

För den som är fiskeintresserad finns det goda möjligheter att fiska i Sandhemssjön. Under ytan finns det abborre, gädda, mört, sutare och braxen, det finns även en och annan lake, sarv, gärs och ruda. Är du under 14 år fiskar du helt gratis.
Framtidsföreningen ansvarar för båtbryggorna i sjön. Är du intresserad av en plats går det bra att höra av sig till oss. Vi har en ställplats för båtar för den som vill spendera ett par dagar med sin båt i Sandhem.

Det går också bra att backa ner båten via rampen vid Sandhems kyrka.

Fritt fiske för barn och ungdomar till och med en ålder av 14 år.
Fiske i Sandhemssjön och kanalen
Sandhemssjöleden

Vandring

Sandhem, en idyllisk pärla i Sveriges landskap, erbjuder fyra vandringsleder som sträcker sig från 5 km till 11 km. Dessa leder bjuder på natursköna omgivningar med ängar, skog och vatten.

Den längsta av dessa leder, Sandhemssjöleden, mäter 11 km och tar vandrare runt både Sandhemssjön och Grimstorpasjön. Denna led är lagom utmanande med sin kuperade terräng, vilket gör den till en perfekt tur för dem som söker en något mer krävande promenad.

Svalka dig i sjön

Kohagens badplats

Kohagens badplats har en liten sandstrand, stor plan gräsyta för aktiviteter, camping, beachvolleyplan, en liten lekpark och kommunal toalett. Perfekt för familjer och större sällskap. Här finns även en ställplats.

Sandtorps badplats

Sandtorps badplats har två små stränder där hundar är välkomna. Här finns även bänkar för picknick och området är långgrunt, vilket gör det säkert och barnvänligt.

Kohagens Badplats Sandhem
Sandhems DiscGolfPark

Discgolf

DiscGolf på Sandhems Discgolfpark är en fantastisk aktivitet för hela familjen. Att spela discgolf här är dessutom kostnadsfritt, vilket gör det till en perfekt utflykt utan extra kostnader.

Om du inte har egna diskar behöver du inte oroa dig – Skogsro Spa lånar ut diskar gratis. Detta gör det ännu smidigare att komma igång med spelet, oavsett om du är här för en dagstur eller en längre vistelse. Banorna på Sandhems Discgolfpark är naturskönt belägna och erbjuder en varierad och rolig utmaning för alla åldrar. Här kan du njuta av en avslappnad promenad i den vackra omgivningen medan du spelar, vilket gör det till en perfekt aktivitet för att kombinera motion med naturupplevelser.

Mat i magen

I Sandhem kan du handla mat och fika på livsmedelsbutiken Matöppet som ligger mitt i Samhället. Vill du slippa laga maten själv? Besök Sandhems Pizzeria. Här kan du njuta av goda pizzor, saftig kebab och fräscha sallader. Missa inte heller den berömda stora schnitzeln på Sandhem Pizzeria.

Karta Sandhem
  1. Sjöviks lekplats
  2. Släpesjön. Fiske, solbänk, grillplats
  3. Kanalen, fiske